4.11 konsultacje środowiskowe – potrzeby pracodawców oraz dostępność oferty edukacyjnej
2020-10-20Podsumowanie konsultacji środowiskowych z dnia 14.10.2020
2020-11-04W ramach projektu „Rada ds. kompetencji w sektorze motoryzacyjnym
(z uwzględnieniem elektromobilności)” odbędą się 3 edycje badania.

Pierwszy raport powstanie do końca bieżącego roku kalendarzowego.
Celem badań jest:
- diagnoza obecnej sytuacji środowiska szkolnictwa branżowego w kontekście rozwoju jakości kształcenia z uwzględnieniem kwalifikacji, przygotowania i umiejętności nauczycieli,
- zgodności z trendami, znajomości branży, a także wymagań związanych z podnoszeniem jakości kształcenia formalnego – nastawieniem na kształcenie praktyczne uczniów/słuchaczy, nauczycieli, nowoczesne/innowacyjne formy nauczania, staże uczniowskie, staże nauczycieli, dodatkowe certyfikacje/uprawnienia,
- wskazanie możliwości rozwoju kształcenia formalnego,
- określenie potrzeb i możliwości szkół oraz nauczycieli kształcenia branżowego, również z uwzględnieniem infrastruktury oraz współpracy z przedsiębiorcami.
Raporty, które będą powstawać po każdej z trzech edycji badania, będą stanowić diagnozę sektora, a także rekomendacje zmian i pożądanych kierunków rozwoju jakości kształcenia branżowego dla interesariuszy projektu:
- szkół branżowych,
- Wydziałów Edukacji Urzędów Miast,
- placówek kształcenia ustawicznego i ich organów prowadzących,
- Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
- Wojewódzkich Urzędów Pracy,
- Wojewódzkich Rad Rynku Pracy,
- Kuratoriów Oświaty.
Badanie „Bieżący monitoring sektora” będzie obejmowało obszar edukacji, w kontekście zakresu i sposobu kształcenia dla sektora motoryzacyjnego z uwzględnieniem:
- wykształcenia i kompetencji nauczycieli przedmiotów zawodowych (praktycznej nauki zawodu) – analiza stanu obecnego
- potrzeb doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu w zakresie uzupełniania kompetencji wynikających z potrzeb intensywnie rozwijającego się sektora motoryzacyjnego (pożądane kierunki kształcenia i dokształcania)
- możliwości dokształcania nauczycieli w uczelniach wyższych, ośrodkach doskonalenia i za pośrednictwem pracodawców,
- poziomu i zasad funkcjonowania kształcenia dualnego na poziomie edukacji ponadpodstawowej i ponadgimnazjalnej oraz szkolnictwa wyższego w celu określenia kierunków rozwoju tego typu edukacji w odniesieniu do potrzeb pracodawców sektora,
- potrzeb zmian w systemie kształcenia, przygotowania działań do dodawania wpisów do ZSK oraz podstawy programowej.
Biorąc pod uwagę bardzo szeroki przekrój branż i zawodów (16 branż i 58 zawodów) związanych z sektorem motoryzacji i elektromobilności, grupą docelową wg. Rejestru Szkół
i Placówek Oświatowych (https://rspo.men.gov.pl/) jest 4 894 szkół, w tym:
- Branżowa szkoła I stopnia – 1 628
- Branżowa szkoła II stopnia – 243
- Szkoła policealna – 1 439
- Technikum – 1 583
- Technikum uzupełniające dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych – 1.
W bazę wliczone są również szkoły kształcące w kierunkach eksperymentalnych:
- Technik elektromobilności w Technikum w Zgierzu
- Technik mechatronik pojazdów samochodowych i technik naprawy nadwozi pojazdów samochodowych w Technikum w Łodzi
- Technik programista w Technikum w Łodzi, w Ostrzeszowie i w Toruniu

Źródło: https://rspo.men.gov.pl/
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE:
Monika Bezak
Ekspert ds. Rynku Pracy
Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna SA