Ruszamy z OGÓLNOPOLSKIM BADANIEM „BIEŻĄCY MONITORING SEKTORA” OBSZAR EDUKACJI (szkolnictwo ponadpodstawowe)
W ramach projektu „Rada ds. kompetencji w sektorze motoryzacyjnym
(z uwzględnieniem elektromobilności)” odbędą się 3 edycje badania.
Pierwszy raport powstanie do końca bieżącego roku kalendarzowego.
Celem badań jest:
diagnoza obecnej sytuacji środowiska szkolnictwa branżowego w kontekście rozwoju jakości kształcenia z uwzględnieniem kwalifikacji, przygotowania i umiejętności nauczycieli,
zgodności z trendami, znajomości branży, a także wymagań związanych z podnoszeniem jakości kształcenia formalnego – nastawieniem na kształcenie praktyczne uczniów/słuchaczy, nauczycieli, nowoczesne/innowacyjne formy nauczania, staże uczniowskie, staże nauczycieli, dodatkowe certyfikacje/uprawnienia,
wskazanie możliwości rozwoju kształcenia formalnego,
określenie potrzeb i możliwości szkół oraz nauczycieli kształcenia branżowego, również z uwzględnieniem infrastruktury oraz współpracy z przedsiębiorcami.
Raporty, które będą powstawać po każdej z trzech edycji badania, będą stanowić diagnozę sektora, a także rekomendacje zmian i pożądanych kierunków rozwoju jakości kształcenia branżowegodla interesariuszy projektu:
szkół branżowych,
Wydziałów Edukacji Urzędów Miast,
placówek kształcenia ustawicznego i ich organów prowadzących,
Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
Wojewódzkich Urzędów Pracy,
Wojewódzkich Rad Rynku Pracy,
Kuratoriów Oświaty.
Badanie „Bieżący monitoring sektora” będzie obejmowało obszar edukacji, w kontekście zakresu i sposobu kształcenia dla sektora motoryzacyjnego z uwzględnieniem:
wykształcenia i kompetencji nauczycieli przedmiotów zawodowych (praktycznej nauki zawodu) – analiza stanu obecnego
potrzeb doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu w zakresie uzupełniania kompetencji wynikających z potrzeb intensywnie rozwijającego się sektora motoryzacyjnego (pożądane kierunki kształcenia i dokształcania)
możliwości dokształcania nauczycieli w uczelniach wyższych, ośrodkach doskonalenia i za pośrednictwem pracodawców,
poziomu i zasad funkcjonowania kształcenia dualnego na poziomie edukacji ponadpodstawowej i ponadgimnazjalnej oraz szkolnictwa wyższego w celu określenia kierunków rozwoju tego typu edukacji w odniesieniu do potrzeb pracodawców sektora,
potrzeb zmian w systemie kształcenia, przygotowania działań do dodawania wpisów do ZSK oraz podstawy programowej.
Biorąc pod uwagę bardzo szeroki przekrój branż i zawodów (16 branż i 58 zawodów) związanych z sektorem motoryzacji i elektromobilności, grupą docelową wg. Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (https://rspo.men.gov.pl/) jest 4 894 szkół, w tym:
Branżowa szkoła I stopnia – 1 628
Branżowa szkoła II stopnia – 243
Szkoła policealna – 1 439
Technikum – 1 583
Technikum uzupełniające dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych – 1.
W bazę wliczone są również szkoły kształcące w kierunkach eksperymentalnych:
Technik elektromobilności w Technikum w Zgierzu
Technik mechatronik pojazdów samochodowych i technik naprawy nadwozi pojazdów samochodowych w Technikum w Łodzi
Technik programista w Technikum w Łodzi, w Ostrzeszowie i w Toruniu