20 marca br. w siedzibie Opel Manufacturing Poland (zakład Grupy PSA) odbyło się posiedzenie Rady Sektorowej ds. Kompetencji – Motoryzacja i Elektromobilność.
W spotkaniu udział wzięło ponad 40 osób – przedstawicieli świata nauki – uczelni wyższych, szkół średnich i zawodowych oraz ministerstw, administracji samorządowej, stowarzyszeń i organizacji branżowych, stref ekonomicznych, urzędów pracy i reprezentantów firm z sektora przemysłu motoryzacyjnego.
Z referatami wystąpili m.in.:
PREZENTACJE ZE SPOTKANIA:
Integralnym elementem spotkania było zwiedzanie fabryki OMP Tychy, jednej z najnowocześniejszych fabryk generacji 4.0. Członkowie Rady mogli zobaczyć cykl produkcyjny silników Pure Tech i poznać kompetencje pracowników na poszczególnych stanowiskach produkcyjnych.
W drugiej części spotkania odbyły się dwa warsztaty: Branżowej Grupy Roboczej ds. Usług i Handlu oraz Branżowej Grupy Roboczej ds. Przemysłu. Podczas prac w podgrupach dyskutowano m.in. o ramie kwalifikacji dla motoryzacji, kwalifikacjach pracowników w zawodach przemysłowych, usługowych i handlowych, oraz o tym, czy programy nauczania uwzględniają wiedzę odpowiadającą postępowi technologicznemu w motoryzacji – mówi Bożena Oleksy, Animator Rady Sektorowej i współorganizator spotkania.
Nie bez powodu spotkanie odbyło się właśnie w fabryce samochodów Opla. Otóż fabryka prowadzi program dla klas patronackich wespół z Górnośląskim Centrum Edukacyjnym w Gliwicach. Utworzono trzyletnią szkołę branżową I stopnia, kształcącą w zawodzie mechatronik i oferującą:
Przypomnijmy, że Rada ds. Kompetencji w Sektorze Motoryzacyjnym (z uwzględnieniem elektromobilności) stanowi ogólnopolską platformę wymiany doświadczeń pomiędzy sferą edukacji formalnej i poza formalnej a przedsiębiorcami. Rada buduje partnerstwa przedsiębiorstw z edukacją, co pozwala na dostarczenie wiarygodnych danych o potrzebach kwalifikacji w sektorze. Zdiagnozowane potrzeby kwalifikacyjno-zawodowe w sektorze pozwolą na definiowanie i wdrażanie do systemu nauki nowych kwalifikacji i zawodów branżowych, będących odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy.