Jak pasja do zawodu wpływa na kształtowanie przyszłych kadr na rynek pracy?

Młodzieniec na zdjęciu to Jędrzej Wieteska, uczeń V klasy na kierunku Technik pojazdów samochodowych Technikum Samochodowego nr 7 im. Jerzego Wernera w Zespole Szkół Samochodowych w Łodzi.

Technikum wybrał ze względu na swoje pasje i jak mówi w naszych badaniach: „Przy wyborze szkoły miały znaczenie moje zainteresowania, to był bardzo dobry wybór, jedna z lepszych decyzji w życiu,  jestem w środowisku zainteresowania motoryzacją, i to motywuje, dlatego to był strzał w dziesiątkę”.

Dzięki swojej pasji i motywacji, Jędrzej odbył bardzo wartościowe praktyki na torze wyścigowym, gdzie pod okiem kierowcy rajdowego Kuby Przygońskiego zdobywał praktyczne umiejętności – brał udział w evencie driftingowym, był w teamie, w parku maszyn, nawiązał  nowe kontakty.

Do tego regularnie bierze udział w różnych zawodach, konkursach i projektach. Korzysta w pełni z możliwości, które oferuje szkoła i rynek pracy. Pasjonat.

To jest doskonały przykład, jak pasja do zawodu motywuje ucznia do nauki, do zdobywania nowych umiejętności w zawodzie, którego się uczy.

Nie wszyscy jednak uczniowie, którzy kształcą się na kierunkach motoryzacyjnych, pasjonują się zagadnieniami z motoryzacji.

Jak pokazują nasze badania:

44,2% uczniów z kierunków dedykowanych branży motoryzacyjnej interesuje się motoryzacją, 28,8% naprawą samochodów, 15,5% nowoczesnymi samochodami.

Branża motoryzacyjna to przede wszystkim rozwój i nowe technologie, postępująca automatyzacja i robotyzacja, a jak deklarują uczniowie, jedynie 16,4% interesuje się nowoczesnymi technologiami, a tylko 6,2% interesuje się robotyką.

Dość małe to wskazania. Wiemy również z badań, że uczniowie, którzy wybrali szkołę niezgodnie ze swoimi pasjami, prawdopodobnie nie będą pracowali w zawodzie, którego się uczą.

I tu powstaje pytanie, czy dobrze rekrutujemy uczniów do szkół zawodowych? I jak należałoby zmieniać proces rekrutacji i proces doradztwa zawodowego, aby właściwie dobierać uczniów na określone kierunki zawodowe?

Wyniki te pochodzą z ogólnopolskiego badania wśród 2926 uczniów szkół branżowych i techników uczących się na 46 kierunkach dedykowanych branży motoryzacyjnej. Badanie realizowane dla Polskiej Izby Motoryzacji w ramach działania Sektorowej Rady ds.

Link do raportu