Katowicka
Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. w ramach projektu „Rada ds. kompetencji w sektorze
motoryzacyjnym (z uwzględnieniem elektromobilności)” współfinansowanego w ramach
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój zaprosiła 25 uczestników spotkania
konsultacyjnego reprezentujących trzy grupy podmiotów: przedsiębiorców,
przedstawicieli sektora edukacji oraz Partnerów Społecznych. Zapraszane były
firmy i instytucje z regionu śląskiego. Ideę konsultacji promowano szeroko
wśród MŚP oraz dużych firm. Zapraszano firmy zajmujące się w branży
motoryzacyjnej produkcją, usługami, handlem. Przedstawiciele sektora edukacji z
kolei byli reprezentowani przez publiczne szkoły średnie/techniczne oraz
uczelnie wyższe, instytucje edukacyjne, a także prywatne podmioty, zajmujące
się kształceniem dorosłych. Celem spotkania była wymiana doświadczeń i wiedzy w
zakresie kwalifikacji i umiejętności atrakcyjnych na rynku motoryzacyjnym
obecnie oraz w perspektywie pięciu lat. Prezentacje merytoryczne oraz
wspólna dyskusja umożliwiły rozpoczęcie prac nad lepszym dopasowaniem oferty
edukacyjnej regionu do potrzeb pracodawców.
Pierwsza
prezentacja była poświęcona Zintegrowanemu Systemowi Edukacji dla branży
motoryzacyjnej (pan Janusz Górny), druga zajmowała się z kolei odpowiedzią
rynku pracy na efekty kształcenia (dr Aleksander Ostenda). Swoje wystąpienie
miała również pani Dominika Czajak – Ekspert ds. Zintegrowanego Systemu
Edukacji, która wdrożyła uczestników w tematykę możliwości kształtowania
kwalifikacji i systemu nauczania dostępnego na rynku polskim, co z kolei będzie
wypracowywane w czasie regularnie oragnizowanych seminariów metodologicznych.
Temat konsultacji zostanie jeszcze powtórzony do końca marca 2019 we Wrocławiu, Rzeszowie i Poznaniu.
Zgłoszone
zagadnienia/problemy:
- Przemysł
4.0 – jak sprostać wyzwaniom w świetle nowych stanowisk pracy / nowych wymaganych umiejętności / nowej jakości pracy?
- Dlaczego
zmieniamy nazewnictwo ze szkolenia zawodowego na branżowe?
- Pracodawcy
zgłaszają zapotrzebowanie nie tylko na konkretne certyfikowane kwalifikacje,
ale też na szeroko rozumiane umiejętności miękkie.
- Nowoczesne
zawody, nieuwzględnione w ZSK – powinna zostać utworzona lista (automatycy,
programiści, liderzy, Titer, zespoły interdyscyplinarne?).
- Trend
współpracy uczelni wyższych ze szkolnictwem średnim.
- Praktyki
zawodowe powinny odbywać się w środowisku pracy – maszyny / parki maszyn /
korzystanie z technologii IT.
- Rozwój
doradztwa zawodowego – już od najmłodszych lat.
- Kwalifikacje
cudzoziemców, napływ imigrantów – nowe zjawisko?
- Społeczna
odpowiedzialność biznesu a udział przedsiębiorców w kształceniu dzieci
i młodzieży.
- Jakie korzyści można zaproponować dla
pracodawców organizujących staże?
- Udział administracji rządowej / polityk
publicznych we wspieraniu przedsiębiorców.
- Zróżnicowanie problemów w branży: MŚP
versus duże firmy, usługi, handel, produkcja.
- System dualny – teoria i praktyka –
szukamy dobrych praktyk.
- Deficyt nauczycieli, nieaktualne umiejętności
nauczycieli, ich udział w stażach u pracodawców.
- Modernizacja programów nauczania-
potrzeba sektora edukacji – nie do osiągnięcia bez przedsiębiorców – potrzeba zewnętrznych
instytucji certyfikujących.
- Zmiana nastawienia rodziców do
kształcenia branżowego/technicznego.
- Przedsiębiorczość – cecha pożądana u
kandydatów do pracy?
- Czym mają się różnić nowe szkoły
branżowe od zawodowych?
- Udział kobiet w zawodach
motoryzacyjnych.
- Problemy prawne: by zostać kierowcą kat.
C należy mieć ukończone 21 lat, a uprawnienia do pracy można uzyskać już
wcześniej – zostając absolwentem
Technikum.
- Dostęp w szkołach do samochodów
nowoczesnych, elektrycznych, hybrydowych.
- Deficyt pracowników a mała liczba
kandydatów do szkół – jakie można wdrożyć rozwiązania?
- Jakich korzyści oczekują szkoły i
uczniowie w ramach podejmowania staży?
- Czy będą powstawać szkoły
przyzakładowe?
- Tworzenie
porozumień edukacji z biznesem – jakie mogą być obowiązki obydwóch stron, a
jakie korzyści?
Opracowała:
Monika Bezak, Ekspert ds. Rynku Pracy, Katowicka SSE S.A.